Beskydy 2011: 19. – 21. srpna 2011

vyletniciAkce Beskydy 2011 byla původně zamýšlena jako přátelská návštěva, nicméně kvůli zájmu o beskydskou krajinu jsem ji pojal více aktivně, sportovně.
Původní plán navštívit v pátek večer trojmezí na Hrčavě vzal za své díky pozdnímu příjezdu přátel z východních Čech a dohodli jsme se na nedělním ránu. Večer se již dále odehrával v přátelském hovoru o všem možném a návštěvou pravé gorolské gospody.
Sobotní ráno nás přivítalo polo-oblačným počasím a příjemnou teplotou, takže jsme vyrazili z našeho domu přes pastviny a les směrem k Velké louce. Cestou jsme potkávali nemálo houbařů a Pája nás bavil svými houbařskými úspěchy v okolí Hradce Králové. Po cca 3 km jsme se napojili na žlutou turistickou značku vedoucí z Bocanovic směrem na Skalku. Trasa vede přes místo zvané Velká louka, kde se na konci druhé světové války odehrála menší bitva rumunských vojáků s Wehrmachtem.
Před polednem jsme dorazili na Skalku, kde jsme si ve stejnojmenné chatě dali menší oběd a Východočeši mezitím studovali historii chaty a poměry mezi turistickými organizacemi v období mezi válkami. Dále jsme pokračovali k chatě Severka, odkud je v ideálních podmínkách výhled až na hřebeny Vysokých Tater anebo alespoň Lysé hory, a pak ke Kamenné chatě pod Velkým Polomem. V bezprostřední blízkosti Kamenné chaty se v současné době rekonstruuje turistická rozhledna, původně z 20. let minulého století. Tady si neodpustím výtku směřující k čerpání dotací z evropských fondů – to už opravdu není možné postavit, opravit či obnovit nic bez pomoci EU?!!! Vždyť v minulém století vznikaly podobné rozhledny z čisté radosti a úsilí několika vlastenců či turistických organizací.
Od Kamenné chaty nás čekala pěšina vedoucí až na Bílý kříž, nicméně my jsme zamířili jen k vrcholu Velkého Polomu ležícího na Slovensku ve výšce lehce nad 1000 m.n.m. Okolí Velkého Polomu je přírodní rezervací s „původním“ beskydským smrkobukovým porostem.
Cestou zpět jsme museli překonat výškový rozdíl 600 metrů a sešli jsme do části Mosty u Jablunkova zvané Šance, kde jsme si prohlédli zbytky původně středověkého opevnění. Bohužel se jedná o jedno z dalších mnoha krásných míst naší země, které postupně zarůstá a rozpadá se…
Sobotní odpoledne jsme zakončili návštěvou místní kulturní akce – Mostecké léto 2011, kde jsme si pochutnali na mjoduli a plackach se špyrkou. Bohužel jsme již nestihli vystoupení žádného folklórního souboru.
V neděli ráno byl naplánován výlet na Trojmezí, které se nachází v obci Hrčava na česko-slovensko-polském pomezí. Samotné místo je zhruba 2 km vzdálené od centra obce v nedalekém údolí a především Poláci mají možnost až k němu dojet autem. Cestou zpět jsme ještě navštívili místní dřevěný kostel – malý, ale milý.
S přáteli z východních Čech jsme se zanedlouho rozloučili a popřáli jim šťastnou cestu domů.
Příští rok bych podobnou akci rád zopakoval a přidal i nějaké další sportovní aktivity, takže se můžete těšit na Beskydy 2012!
Autor: David Kohut

Tento příspěvek zařazen v rubrice Akce, Moravskoslezský, sportovní. Bookmark the permalink.